tisdag 17 februari 2009

Hemmabiblioteket del 2

Misstag man inte bör begå
- Numrera inte böckerna, det begränsar. Har man redan från början svårt för att skiljas från en bok, låt vara att den är gammal och kanske aldrig läst, blir det ännu värre ifall man har gett den ett nummer och måste bryta serien.
- Låna inte ut böcker hur som helst. Får man inte tillbaka dem måste man ju ersätta dem med likadana som man då inte har någon personlig relation till.
Avyttring
- Inga böcker lämnar huset; det finns alltid en springa att trycka in dem i.
- Måste man, av någon outgrundlig anledning, göra sig av med några finns det alltid någon, någonstans man kan ge dem till. Om inget annat kan man ju alltid ansluta sig till bookcrossingrörelsen.
- De man inte lyckas ge bort säljer man på loppis (och köper nya för pengarna).

Manier
- Ägande. Man lånar inte böcker utan måste äga dem själv. Boken som objekt - omslaget, formatet, papperskvaliteten.
- Format. Man kan sina pocketsläpp.
Läs andra bloggar om , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med att vara tvungen att ersätta böcker med nyinköpta exemplar är verkligen något jag håller med om är jobbigt! Jag saknar fortfarande mina fina utgåva av "Illusionisten" som jag lånade ut till någon för många år sen. Mitt nyinköpta exemplar ser tyvärr inte likadant ut alls.

Liz1e sa...

det ÄR verkligen en sorg... själv lånade jag en gång ut "Eva Luna berättar" av Isabel Allende. Den finns öht inte att få tag i...

Emma sa...

Du har helt ratt, bocker skall stanna inom husets vaggar! Och, OM de pa nagot vis behover lamna det, sa skall det ske pa ett vardigt satt! Mycket viktigt!