lördag 19 juli 2008

Läst på resa - första boken

Hade lite väl höga ambitioner när jag packade min bokväska inför semesterresan, men fick läst 3 trevliga vuxenböcker i alla fall.
Började med Lasse Söderbergs "Breven från Artur" som jag faktiskt fick korn på genom en dödsannons i Sydsvenskan för några månader sedan. Jag har alltid varit fascinerad av kärleken mellan Artur Lundkvist och Maria Wine. Läst vad som finns att läsa om deras gemensamma liv och blev milt sagt nyfiken när jag insåg att han, Artur alltså, haft en kanske ännu djupare relation än den med Maria Wine. Och jag blev inte besviken på själva historien även om jag kanske inte uppskattar Lasse Söderberg som författare, men å andra sidan var det ju heller inte honom jag var ute efter...
Lite för mycket "namedropping" (nej, jag vet faktiskt inte hur man uttrycker det med ett bra svenskt ord) och smutskastning av Maria Wine för min smak. Nu måste jag läsa om Wines "Minnena vakar" som jag läste när den kom -94 och leta efter Irmgard - nu när jag vet att hon fanns och vem hon var.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du läst Jan Arnalds "Arthur och Maria" också? Jag har den i hyllan men har inte hunnit så långt. Arnald, aka Arne Dahl, är annars en favorit.

Liz1e sa...

lika illa här faktiskt... den tittar på mig från hyllan märkt "dessa bara måste jag få tid med omgående". suck.